Consum hrișcă pentru că…

hrișcă

Consum hrișcă pentru că este un aliment – medicament minunat, care furnizează proteine, minerale și vitamine, dar mă ajută să îmi mențin și silueta.

hrișcă

Originară din Tibet, hrișca se mai numea și ”hrana săracului”, fiind cultivată în Evul Mediu de țăranii săraci. În zilele noastre, hrișca a început să devină apreciată la adevărata ei valoare alimentară și terapeutică.

Este un aliment tradițional în Rusia, Ucraina, Franța și Polonia folosit la prepararea biscuiților, a clătitelor și altor dulciuri. În România se întâlnește mai ales în bucatele din Bucovina, unde putem savura faimoasele sarmale cu hrișcă.

Ca o curiozitate…

tăiței Soba

În Japonia, din faina de hrișcă se prepară tradiționalii tăiței „soba” care se consumă mai ales la Anul Nou. Se consideră că ei alungă umbra necazurilor anului ce a trecut și aduc noroc pentru noul an.

De asemenea, unul dintre secretele longevității poporului Hunza stă în tradiționala pâine Hunza, ce conține și făină din hrișcă.

Important să aflăm că…

Hrișca nu are nicio legătură cu cerealele! Ea nu conține gluten precum grâul, orzul sau secara.

Este o sămânță plină de fibre și proteine și totuși redusă în grăsimi și calorii. Spre deosebire de cereale, hrișca conține 12 aminoacizi care îi conferă proprietăți speciale. Amintim lizina și arginina, doi aminoacizi esențiali care nu pot fi produși de corpul nostru și trebuie preluați din alimentație.

Boabele de hrișcă crudă au culoarea bej-verzui, în timp ce hrișca coaptă (preparată) are aspect bej-maroniu.

Știați?

Colina din boabele de hrișcă ajută ficatul să se regenereze mai ales după excesele consumului de alcool. Din acest motiv hrișca este un aliment nelipsit de la petrecerile organizate de ruși, ucraineni sau japonezi. De altfel, colina joacă un rol important și în funcționarea normală a creierului și a metabolismului.

pâine din hrișcă

Persoanele cu probleme vasculare, ale căror vase de sânge se sparg cu ușurință, ar trebui să consume sistematic hrișcă. Substanța din compoziția ei numită rutină, ajută la menținerea rezistenței vaselor de sânge și le păstrează elastice.

Și nu în ultimul rînd, consumatorii de pâine din făină de hrișcă previn accidentele vasculare datorită flavonoidelor (antioxidanți).

Consum hrișcă pentru că…

  • produce senzația de sațietate, combate obezitatea
  • previne cancerul la nivelul organelor digestive (datorită antioxidanților)
  • scade nivelul colesterolului (LDL) și al trigliceridelor
  • ține sub control tensiunea arterială crescută
  • este adjuvant în tratamentul tromboflebitei
  • poate fi consumată și de persoanele cu intoleranță la gluten
  • reduce excesul de apă din corp (efect diuretic) și elimină constipația
  • adjuvant în diabetul de tip I și de tip II (scade insulina)
  • previne apariția diabetului (datorită indicelui glicemic redus)
  • combate durerile de cap și depresiile prin aportul mare de minerale, vitamine, colină)
  • are efecte ANTIÎMBĂTRÂNIRE

Cum preparăm hrișca?

  1. Hrișca înmuiată – Boabele de hrișcă se înmoaie în apă călduță 10-12 ore, apoi se scurg. Amestecate cu suc de fructe, iaurt sau lapte, le putem savura la micul dejun. Se pot consuma și cu fructe uscate sau cu semințe, eventual îndulcite cu miere, după gust.
  2. Fiertura – Hrișca se spală si se pune la înmuiat aproximativ 1-2 ore. Se fierbe apoi la foc mediu (o parte hrișcă la două părți apă), până când boabele devin foarte moi. Durata de fierbere este de circa 20 de minute. Hrișca poate fi asezonată cu ulei, verdețuri și condimente în salatele de crudităti. Hrișca fiartă în lapte, la care se adaugă miere și scorțișoară, se numeste „kasa” și este un mic dejun tradițional ucrainean.
  3. Făina din hrișcă – Se obține prin măcinarea boabelor de hrișcă și este mai închisă la culoare decât făina de grâu. Este un ingredient pentru pâine (se face din 80% grâu și 20% hrișcă) și pentru diferite produse de patiserie. În Franța, din făină de hrișcă se prepară clatite cu gem, iar în Italia se coc biscuiți de hrișcă, foarte gustoși.

PRECAUȚII ȘI CONTRAINDICAȚII

Acest aliment-medicament minune este bine tolerat de organism, hrișca neavând contraindicații.

turtițe din hrișcă

Mai consum hrișcă pentru că…e benefică în regimul Oshawa sub forma turtițelor din hrișcă, deosebit de sățioase.

Ele pot fi utilizate de altfel în toate situațiile în care dorim un aliment consistent, vitalizant și totodată pur.

Ca un pont pentru cei care nu se pot obișnui cu gustul ei aparte, este ca la început să consume doar preparate din hrișcă sărate. Ulterior, se pot delecta și cu minunatele clătite din hrișcă sau alte preparate dulci.

Totuși…

conform medicinei ayurvedice, hrișca ar trebui consumată cu moderație de către persoanele cu tipologie VATA ori PITTA sau chiar evitată. Dimpotrivă, celor cu tipologie KAPHA le este benefic consumul de hrișcă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *