Sărbătoarea morții și a învierii Mântuitorului

Sărbătoarea morții și a renașterii Mântuitorului Iisus Hristos simbolizează credința într-un nou început, asociat cu renașterea naturii. Sărbătorit în prima duminică imediat următoare primei luni pline de după echinocțiu, Paștele celebrează soarele de primăvară, un ritual de înnoire a lumii ce începe în Duminica Floriilor și atinge momentul maxim în noaptea Învierii Mântuitorului. Sensul străvechi al ritualului este cel al reîntoarcerii la origini, printr-un drum anevoios de trecere de la moarte la viață.
Motivele pascale
Motivele pascale trimit la obiceiuri precreștine de celebrare a soarelui. Nici o lumină nu este aprinsă în biserică. Preotul trasează o cruce, în final aprinde lumânarea pascală cântând Hristos este Lumina noastră. Alt element mitologic preluat de sărbătoarea pascală este oul, un simbol sacru antic, când se credea că zeița cerului a făcut un ou de aur care a devenit soarele. Legată de imaginea ouălor este cea a iepurelui. În mitologia egipteană iepurele sacru era asociat cu zeul-soare Ra, iar rolul său era de a păzi și a transporta Oul sacru al Vieții.
Din întuneric spre Lumină
Zilele de post și rugăciune, de primenire a trupului, a sufletului și a casei se încheie cu Săptămâna Mare ce sublimează actele Mântuitorului pe pământ, fiecare zi a Săptămânii Patimilor însemnând încă un pas spre Răstignire și Înviere.
Repetarea anuală a actului primordial întreține speranța credincioșilor în învierea trupului, într-o perpetuă căutare a raiului. Raiul a fost pierdut prin lăcomie și poate fi recâștigat prin postire, prin înfrânarea lăcomiei. Postul, abstinența restabilesc legământul, dreapta măsură, curățenia. Atât postul terapeutic, al detoxifierii, cât și postul religios, al iluminării.
În credința creștină, Noaptea Învierii transformă întunericul în lumină, mormântul în Cer și moartea în viață veșnică. Jertfa Mântuitorului ne sfințeste și ne transformă, din păcătoși în fiii lui Dumnezeu.
Credința reprezintă deplina libertate pe care omul și-o poate imagina, prima și singura ce i-a fost dată, capabilă să apere omul modern de teroarea istoriei, având garanția și sprijinul lui Dumnezeu.

Lasă un comentariu